ඉහඳ පණුවා සහ කාක්කා…

ලංකාවේ රාජ්‍ය ආයතන බොහොමයක්ම නව තාක්ෂණය හා දැනුම යොදාගනිමින් ජනතාව වෙත තම සේවා සැපයීම හා ලැබී ඇති යටිතල පහසුකම්වල පිහිටෙන් සතු‍ටුදායක සේවයක් ඇරබී ඇති බව බොහෝදෙනෙකුගෙ මෙන්ම මගේද අදහසයි. ඒ සදහා ඒ ඒ ආයතනවලට පත්වන නවලෝකයේ දැනුම ලත්, අලුතෙන් සිතිය හැකි ඒ සදහා යල්පැනගිය සම්ප්‍රදායන්ගෙන් ඉවත්වියහැකි හෝ වෙනස්විය හැකි රාජ්‍ය සේවකයන්ගේ අවශ්‍යතාවද ඇත්තේය. එසේම එකී ආයතනයට පරිභාහිරව සහභාගී වන සේවා පාර්ශවයන්වල තත්වය හා ගුණය කළමනාකරණය කල යුත්තේද වෙයි. උදාහරණයක් ලෙස කොළඹ පුස්තකාල සේවා මණ්ඩලය යම් ප්‍රමාණයක යටිතල පහසුකම් මැද ඉතා ගුනාත්මක හා ආචාරශීලී සේවාවක යෙදෙන අතර ජාතික ලේඛනාගාරය පත්ව ඇත්තේ ඉතා අවාසනාවන්ත ගතානුගතික සම්ප්‍රදායුනුකූල (“ආණ්ඩුවේ ජොබ් එක”) තත්වයටය. පර්යේෂණයක් හෝ මූලාශ්‍රයක් සොයා එහි එන අයෙකුටත් ඉඩම් බූදල් අර්බුද සදහා ලියකියවිළි සොයා එන අයෙකුටත් වියදම් කල හැකි ප්‍රමාණය අනුව “වැඩේ කරගත හැකි” සම්ප්‍රදායක් එහිද ගොඩනැගී තිබේ.
කිසියම් පරිමාවකට දූෂණ වංචා ඇතත් විදේශ සේවා කාර්යංශය සෙවාදායකයාට පහසු විදියේසේවාවක් සපයන මුත් ඊට සමගාමීව විදේශ සේවා කාර්යංශය කාර්යංශයේම ලියාපදිංචි කිරීම් හා ගුවන්තො‍ටුපොළ ඒකකය සපයන්නේ සේවාදායකයා තුල කිසිදු පිරියක් ඇති සේවාවක් නොවේ. ගුවන්තො‍ටුපලේදී ඔවුන්ගේ සේවාව සතිපොලක “කුලී” එකතු කරන්නාගේ රාජකාරියට වඩා දෙයක් නොවේ.
පුංචි බො‍රැල්ලේ “පාස්පෝට් කන්‍තෝරුව ” ට එන කෙනෙකු එළියට බහින්නේ සතු‍ටු හිනාවකින් නම් ඔහුව හෝ ඇයව පාර පන්නවා මානසික රෝග වාට්‍ටුවට පෙන්වා ප්‍රතිකාර ලබාදිය යුතු බව මගේ මිත්‍රයෙකු කීවේ විහිලුවකට සලකාය. නමුත් එය ලංකාවේ බොහෝ රාජ්‍ය සේවා සපයන ආයතන වලට අදාල බව විහිලුවක් නොවේ.
ඒ තරමටම එකී ආයතන ඇතුලු බොහෝ තැන්වල ඇතුලේ ඉදන් නොපෙනී කන “ඉහඳ පණුවන්” ගෙන් මෙන්ම පිට ඉදන් පෙනි පෙනී කන “කාක්කන්ගෙන්ද” පිරී එහිම පිළිළ වෙමින් තිබේ.
මේ ආයතනයන් සියල්ලේම ක්‍රියාකලාපයනට හේතුව එකී ක්‍රියාදාමයන් පි‍ටුපස සිටින මනුසත්වයාගේ සිතිවිළි වලට ඔවුන්ගේම දැනුම හා විවේචනයේ ඇති වෙනස්කම්වල පරස්පරතාවයි.
කෙසේ වෙතත් තම ආයතනයෙ හා ඊට පරිභාහිරව හෝ ඊට සමගාමීව සිදුවන සියලුම ක්‍රියාදාමයන් වලට වගකිව යුතු “මනසක්” ඇති විවේචනයේ ගුණදොස් දැකිය හැකි ඒ වෙනුවෙන් පැහැදිළිවම වංචාවට ගසා කෑමට එරෙහිවියහැකි, ඒ සදහා සාපේක්ෂ හෝ වැඩපිළිවෙලක් ඇති ප්‍රධානියෙක් සිටීම වාසනාවක් වන්නේ සේවාව ලබාගන්නා පොදුජනතාවටත්ය. එසේම පරිභාහිරව පොදුමහත් සේවාලාභී ජනතාව වෙනුවෙන් එකී ආයතනවලට හා පුද්ගලයන්ට බලපෑම් එල්ල කිරීම (අදාල ආයතනයේ ප්‍රගතිය හ ආචාරසම්පන්න සේවාවක් ) වෙනුවෙන් අප සැමගේම වගකීමයි.
ඒ බව පසුගියදාක වේරහැර ප්‍රවාහන බලපත්‍ර නිකුත්කිරීමේ කාර්යාලය ට අදාල සේවාවක් ලබාගැනීම උදෙසා ගිය ගමනකදී අත්දැකගන්නට හැකිවිය.

රථ ගාල
මහත්තයා හෙල්මට් තියලා යන්න එපා ..බයිසිකලේ හැන්ඩ්ල් ලොක් කරලා යන්න එපා..
හෙල්මට් නං කමක් නෑ ..හැන්ඩ්ල් එක ලොක් නොකොලොත් බයිසිකලේට වගකියනවද ?
මහත්තයගෙ බයිසිකලේ විතරද මෙතන්ට එන්නේ..මේක ලොක් කරලා ගියාම අනික් බයිසිකල් දාන්නේ ඔලුව උඩද..?
කේන්ති ගන්ඩ එපා ..මේවා දුක්මහන්සියෙන් හම්බ කරපු සල්ලි.. අනික සල්ලි දීලා බයිසිකලේ බලාගන්ඩ දුන්නාම ඔයගොල්ලෝ එකේ වගකීම බාරගන්නෙත් නෑ..සුලු විදියට හරි ලොක් කිරීමෙන් හරි පරෙස්සම් කරගන්ඩ දෙන්නෙත් නෑ.. තමන් ජීවීතේ ගැටගහගන්න ඕනෑම රස්සාවක් කලාට කමක් නෑ .එත් මොකක් හරි මනුස්ස ගතියක ඉන්ඩ…
හරි ..හරි..ඕනෙනං බයිසිකලේ තියලා යන්ඩ නැත්නං පාරේ දාලා යන්ඩ…

රථගාලේ සිට ඇතුල්වීමේ ගේට්‍ටුව දක්වා…
ආ..සර්..ලයිසන් ගන්නද..?
ඔව්..
අලුතෙන්මද..රිනූවල්ද…කාර්ද….මෝටර්සයිකල්ද..?
ආවෙනං මෝටර්සයිකලේ තමයි..බලාගෙන යනකොට යන්ඩ වෙන්නෙ පයින්න් වගෙ මට පේන්නේ..
සර්..ඇයි මොකක් හරි ප්‍රශ්නයක්ද..? මෙඩිකල් හරි එක්සැම් හරි අවුලක් නං කරලා දෙන්නං…
ඒ කියන්නෙ ?
මෙඩිකල් එක දැන් අරන් දෙන්නං…සර් ඔහොම්ම ඉන්න..විභාගෙට දවස් විසි එකක් තියල තමයි දිනේ දෙන්නෙ එකත් ඔනෙනං කලින් දාලා දෙන්නං…සර් පොඩි ගානක් වියදං කරනවනං විභාගෙත් සේප් කරලා දෙන්නං…
ඔබතුමා ලොකු මහත්තෙයෙක් වගේ….!නැත්නං ලොකු මහත්තෙයෙක් අදුනනවා වගේ… ඒ වුනත් මමම මේ වැඩේ කරගන්නං පිළිවෙලකට කරගන්ඩ තියෙන වැඩක් මොකටද නිකං සල්ලි වියදං කරන්නේ නේද..? අනෙක ඔය නිරපරාදේ අනුන්ගේ සාක්කුවලට යන කීයක් හරි යන ගමන් පිළිකා රෝහලට දීලා ගියානං හිතටත් හොදයි…..
පුලුවන්නං කරගන්ඩකෝ බලන්ඩ…ඔහේට රස්තියාදුවෙලාම එපා වෙයි. එහෙම උනොත් එන්ඩ මං අඩු ගානකට වැඩේ කරලා දෙන්නං….
ඇතුල්වීමේ ගේට්‍ටුව 01
ඇයි..?
අලුතෙන් සැහැල්ලු වාහන බලපත්‍රයක් ගන්න..
අයි.ඩී..උප්පැන්න.. මෙඩිකල් ..?
හැදුනුම්පත ..උප්පැන්න සහතික තියෙනවා..ඇත්තටම මට ඕනේ ඉල්ලුම් පත්‍රයක් ගන්ඩ.
ඉල්ලුම් පත්‍ර දෙන්ඩ මෙඩිකල් අනිවාර්යයි…!
එත්කොට වෛද්‍ය සහතිකය ගන්ඩ ඉල්ලුම්පතක් ඕනෙම නැද්ද..?
මෙහෙම කරන්ඩ ..ඔය ඉස්සරහම තියෙන ඩිස්පෙන්සරියට ගිහින් මම එව්ව කියන්න..කවුන්ටරේ ලමයට සල්ලි දුන්නම විනාඩියෙන් වැඩේ..
නෑ ..මට ඇතුලට යන්න දෙන්න.. මම ගිහින් කතා කරලා බලන්නම්..අනෙක ඔබතුමා මේ දෙපාර්තමේන්තුවෙ අභ්‍යන්තර සේවකයෙක් නෙමෙයිනෙ..පෞද්ගලික ආරක්ශක සේවයට අදාල කාරනා විතරක් කලාම ඇති..මෙතෙන්ට එන මිනුස්සුන්ව අදාල නැති උප්පරවැට්ටි වලින් අමාරුවෙ දාන්න එපා..අනෙක මෙතෙන්ට මේ විදියට නීත්‍යානුකූල මාර්ගයෙන් එන්නේ අපි ඔයගොල්ලො වගෙ සාමාන්‍ය මිනිස්සු..ඒකත් ටිකක් මතක් කරගන්න…පුලුවන් විදියට උදව් කරනවා මිස ගසාකෑමට තල්ලු කරන්ඩ එපා..
හා ..හා.. එහෙනං ගිහින් කරගන්ඩකො බලන්න…

මා එම ගේට්‍ටුවෙන් ඇතුල්වූ පසු පෞ. ආරක්ශක කතාබහ..
(කොහෙද යන ඉස්කෝලේ මහත්තයෙක්ද කොහෙද බන්..
වැඩේ ලේසී කරලා දෙන්න ගියාම කරේ නගින්ඩයි..බයිලා කියන්ඩයි එනවා…)

දෙවැනි ගේට්‍ටුව..
සර්..කොහෙද යන්නේ..
සැහැල්ලු වාහන පැදවීමේ බලපත්‍රයට…වෛද්‍ය සහතිකයක් ගන්ඩ ඉල්ලුම් පත්‍රයක් ගන්න..
කෝ… ඩොකියුමන්ට්ස්.. ඇප්ලිකේශන් දෙන්න ..නං මෙඩිකල්..අයි.ඩී..උප්පැන්න ඕනේ..එවා හරිද..?
නෑ මට වෛද්‍ය සහතිකෙ ගන්න ඉල්ලුම් පත්‍රයක් ගන්නයි උවමනාව.
ඇයි මුල් ගේට්‍ටුවෙන් කිව්වෙ නැද්ද…මෙඩිකල් ගන්න තැනක් ගැන…
කිව්ව… ඒත් මගේ අදහස අදුරන දොස්තර මහත්තයෙක් හම්බවෙලාම සහතිකය අරගෙන එන්ඩ කියලා..
එහෙනං එව්වා කරගෙනම එන්න…
එතකොට වෛද්‍ය සහතිකයට පෝරමයක් තියනවා නේද…
ඒක තමයි කියන්නේ.. “———” දොස්තර මහත්තයා හම්බවෙලා ගේන්ඩ..සින්හල තේරෙන්නේ නැද්ද..?
මටනං හොදට සිංහල පුලුවන් ඒත් ඔබතුමාට නොතේරෙන නිසා ඉංග්‍රීසියෙන් කියලා දෙන්නද..නැත්නං අමුසිංහලෙන් කියලා දෙන්නද…නැත්නං මෙඩිකල් එකට ඇප්ලිකේෂන් ෆොර්ම් එකක් ගන්ඩ මාව අදාල තැනට යොමු කරනවද..!
අංක 11 අංශෙට යන්ඩ..

අංක 11 අංශය..
පෞ. ආ.නි- මොකක්ද උවමනාව..?
මේ අහන්න.. මං ආවේ සැහල්ලු වාහන බලපත්‍රයක් ගන්ඩ.. වෛද්‍ය සහතිකයක් දිය යුතුය කියලත්, ඒක “—-_”ඩිස්පැන්සරියේ “—-” දොස්තර මහත්තයා ලග සල්ලි ගෙවල ගත හැකිය කියලත් ඒක කවුන්ටරේට නොදී තව කීයක් හරි දීලා විභාගයට (රථවාහන පැදවීමේ බලපත්‍රය සදහා වූ මාර්ග හා සංඥා විභාගය) දිනයක් දාගන්ඩ පුලුවන් කියලත් මම ගේට්‍ටුව ලග ඉදලා මෙතෙන්නට ආපු ටිකට දැනගත්තා…මට ඒ විස්තර මොකවත් නැතුව “ෆෝම් “එක ගන්න හැටි විතරක් කියනවද…
ඔය කවුන්ටරෙන් අහන්න,…

විමසීම් හා අයදුම්පත් කවුන්ටරය-
සැහැල්ලු වාහන සදහා වෛද්‍ය සහතිකයක් අවශ්‍යයයි නේද..?
ඔව්.. මහත්තයට ලයිසන් අලුතෙන්ම ගන්න නං මේ ෆෝම් එක එම් බී බී එස් දොස්තර කෙනෙකුගෙන් සහතික කරවගෙන ජාතික හැදුනුම්පතයි..ඔරිජිනල් උප්පැන්න සහතිකයයි අරගෙන සතියේ දවසක ඇවිත් රෙජිස්ටර් වෙලා විභාගෙට දිනයක් ගන්න.. මෙහේ නාවත් අපේ වෙබ් සයිට් එකෙත් http://www.motortraffic.gov.lk මේ අයදුම්පත ඩවුන්ලෝඩ් කරගන්න පුලුවන්…
බොහොම ස්තූතියි…ඔබතුමිය වඩාත් පැහැදිලියි.. තව කාරනයක් ….පුලුවන්නම් ඉහල මට්ටමේ නිලධාරීනට කියලා මේ වගේ සුලු කාරනා මේ ආයතනයේ සේවය ලබාගන්ඩ එන මිනුස්සුන්ට දැනගන්ඩ හැකි විදියක් ඇතිකරනවද..අඩුම ගානෙ ඉල්ලුම්පත් ලබාගැනීම තොරතුරු දැනගැනීම වගේ සුලු දේවල් වලට ගේට්‍ටු කීපයක් පසුකරගෙන එන්ඩ වෙලාතියෙන එකවත් අඩුකරගන්ඩ පුලුවන් වාතාවරණයක් ඇතිවුනොත් ඇති. මොකද මේ “ජරාව කන කාක්කන්ගෙන්” පන බේරාගෙන එන්ඩ තියෙන නිසා…

by 47
මින් පසුව මට ඒ වෙනුවෙන් කුමක් කල හැකිද ?

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to ඉහඳ පණුවා සහ කාක්කා…

  1. විමුක්ති says:

    උපරිමයි.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s